Elektrolyten: best voor of na de training?

Aangezien de temperaturen in stijgende lijn gaan en verschillende ruiters hun springtrainingen weer hebben herbat, kan het geven van elektrolyten verstandig zijn om een mineraaltekort tegen te gaan. Maar wanneer geeft je die elektrolyten het best? Voor of na de training?

Een paard dat zweet verliest veel zouten en andere mineralen. Om je een idee te geven: op een warme dag kan een paard tot 15 liter zweet per uur produceren bij zware arbeid. Dat zweet is bovendien rijk aan zout. Paarden verliezen om die manier een grote hoeveelheid mineralen tijdens het zweten. Om dat verlies te compenseren, kan je best elektrolyten aan je paard geven.

Elektrolyten zijn eigenlijk een verzameling van verschillende mineralen zoals natrium, kalium, chloride en magnesium. Deze mineralen spelen een essentiƫle rol in het zenuwstelsel en de spieren van je paard. Daarnaast spelen elektrolyten een belangrijke rol bij het bewaren van de zuur-base balans van je paard.

Een supplement van elektrolyten moet goed en snel opneembaar zijn door het lichaam van je paard. Een supplement in vloeibare vorm is daarom ideaal. Op die manier worden de mineralen snel opgenomen in de bloedbaan van je paard. Een supplement na de training geven, is zeker en vast een goed idee. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het gebruik van elektrolyten na een training zorgt voor een beter herstel van het prestatievermogen van je paard. Je paard zal minder spierpijn krijgen en minder moe zijn.

Je kan het verlies aan mineralen tijdens de training bovendien ook preventief behandelen door dagelijks een kleine hoeveelheid elektrolyten te geven in periodes van warmer weer. Het lichaam van je paard maakt geen voorraad van deze zouten en mineralen aan dus deze voorraad op peil brengen kan zeker en vast voor de training gebeuren. Zo zorg je ervoor dat je paard niet met een tekort aan de training begint.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.